Największą popularnością w 2023 roku w klubach fitness należących do Benefit Systems cieszyły się zajęcia taneczne, treningi LesMills i Body&Mind oraz wzmacniające. Trendy na 2024 rok koncentrują się wokół kompleksowego wsparcia osób trenujących i planujących rozpocząć treningi, zarówno na poziomie współpracy z trenerem, jak i zapewnienia narzędzi cyfrowych aktywizujących do regularnej aktywności fizycznej.
Benefit Systems w 2023 roku sukcesywnie rozszerzał sieć własnych klubów fitness. Otworzył siedem nowych obiektów – trzy w Krakowie, dwa w Łodzi i po jednym w Poznaniu i Zabrzu oraz kupił 42. Dzięki temu pod koniec roku amatorzy treningów mieli do dyspozycji już 218 klubów w całej Polsce, funkcjonujących pod szyldami m.in. sieci: Zdrofit, Fabryka Formy, Fit Fabric, Fitness Academy, My Fitness Place i Step One.
Taniec, siła i emocje
To był bardzo aktywny rok, zarówno pod względem frekwencji, jak i rozwoju naszego biznesu. Odnotowaliśmy 30-proc. wzrost liczby osób biorących udział w zajęciach w naszych klubach, co pokazuje, że w społeczeństwie rośnie świadomość wpływu aktywności fizycznej na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne – mówi Tomasz Groń, dyrektor zarządzający Benefit Systems Oddział Fitness. – Równolegle, istotnie zwiększyliśmy skalę naszej działalności, rozszerzając sieć klubów własnych oraz systematycznie aktualizując ich ofertę, aby jak najlepiej odpowiadała potrzebom wszystkich trenujących – dodaje Tomasz Groń.
W 2023 roku osoby trenujące w klubach fitness należących do Benefit Systems miały do dyspozycji 120 formatów treningowych.
Największą popularnością cieszyły się zajęcia taneczne, licencjonowane programy treningowe LesMills oraz, ex aequo, treningi z kategorii Body&Mind i wzmacniające. Zajęcia taneczne łączą w sobie elementy tańca i fitnessu, często bazując na układach zaczerpniętych z energetycznych tańców latynoamerykańskich, takich jak Zumba® czy Salsation® (wzrost o 12 proc. w porównaniu do 2022 r.).
Drugie miejsce zajęły zajęcia LesMills – ćwiczenia o różnej intensywności, wykonywane przy akompaniamencie odpowiednio dobranej muzyki, z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała lub akcesoriów (wzrost o 17 proc. w porównaniu do 2022 r.).
Na trzecim miejscu znalazły się zajęcia Body&Mind (m.in. joga, pilates, stretching), podczas których ćwiczący pracowali nie tylko nad kondycją fizyczną, ale także uspokojeniem emocji. Równie często wybierano zajęcia wzmacniające, umożliwiające pracę nad wszystkimi partiami ciała. Na treningach Body&Mind i wzmacniających pojawiało się – w porównaniu z rokiem 2022 – o 15 proc. osób więcej.
Na dużą popularność zajęć tanecznych mają wpływ m.in. media społecznościowe. Szczególnie na TikToku jest mnóstwo treści odwołujących się do tańca. Możemy śmiało powiedzieć, że stał się on nieoficjalnym językiem tego medium – wyjaśnia Magdalena Szwed, wicedyrektorka ds. produktów w Benefit Systems Oddział Fitness. – Obserwujemy też duży wzrost zainteresowania ćwiczeniami siłowymi i kondycyjnymi. Automatycznie więc na popularności zyskały treningi wzmacniające i kształtujące, takie jak: stretching, joga, pilates i mobility – dodaje Magdalena Szwed.
Strefy cardio – wyposażone w bieżnie, rowery i orbitreki – zaczynają pełnić przede wszystkim funkcję miejsca do rozgrzewki i ćwiczeń wyciszających po treningu.
Kluby fitness były najchętniej odwiedzane przed rozpoczęciem pracy lub zajęć w szkołach i na uczelniach oraz po ich zakończeniu, czyli do godz. 9.00 i po godzinie 16.00. Klienci spędzali w nich średnio 1,5-2 godziny.
ZaczyNAJ z trenerem i aplikacją
W ubiegłym roku Benefit Systems Oddział Fitness zapytał osoby odwiedzające kluby fitness, jakie są ich oczekiwania względem klubów. Część z nich wskazała, że brakuje im odpowiedniej wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia lub kontynuowania treningów. Dlatego wraz z początkiem tego roku w klubach fitness należących do Benefit Systems została wprowadzony pakiet „ZaczyNAJ”.
Oferta jest skierowana do osób, które kupią karnet do klubu fitness lub aktywują kartę MultiSport. W ciągu pierwszych 30 dni mogą umówić się na spotkanie wprowadzające z trenerem, który oprowadzi ich po klubie, zaprezentuje strefy treningowe, przeprowadzi wywiad i pomoże określić cele treningowe i sposób pracy nad nimi. Dodatkowo klienci klubów fitness należących do Benefit Systems mogą także na stronie klubu wygenerować indywidualny plan treningowy. Kolejnym krokiem jest intro treningowe, w trakcie którego trener wspólnie z podopiecznym przejdzie przez rozgrzewkę, trening i ćwiczenia wyciszające, sprawdzi poprawność wykonywanego treningu oraz zasugeruje niezbędne modyfikacje.
Wyniki naszych własnych badań potwierdzają zjawiska obserwowane globalnie i wskazują, że w 2024 roku największy wpływ na dalszy rozwój rynku fitness będą miały cztery elementy: potrzeba wsparcia w rozpoczęciu treningów i utrzymaniu motywacji; szeroka i stale rozwijana oferta treningowa; narzędzia komplementarne wobec aktywności fizycznej podejmowanej poza klubami fitness oraz narzędzia cyfrowe, wspierające trenujących w regularnych ćwiczeniach – wyjaśnia Tomasz Groń.
W klubach fitness należących do Benefit Systems trenujący mogą korzystać ze 120 formatów treningowych, w tym m.in.: wzmacniających, wytrzymałościowych, metabolicznych, LesMills, wodnych, tanecznych, sztuk walki oraz Body&Mind. W wybranych obiektach dostępne są także zajęcia z fizjoterapeutą oraz strefy relaksu.
Jednocześnie, osoby trenujące nie chcą się ograniczać do jednego miejsca wykonywania treningów. Według raportu EuropeActive „European Health & Fitness Market 2023”, 15 proc. badanych ćwiczy w klubach fitness, 15 proc. na zewnątrz 7 proc. w klubach fitness i domu, a 9 proc. wybiera wszystkie możliwości. Osoby aktywne fizycznie chcą mieć dostęp do wartościowych i kompleksowych narzędzi cyfrowych, które pozwalają na elastyczność w zakresie miejsca i czasu wykonywania treningów i ułatwiają dostęp do wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
Z roku na rok zmieniają się preferencje i potrzeby osób trenujących. Staramy się za nimi podążać, tak by każdy znalazł aktywność odpowiednią dla siebie, bez względu na wiek oraz wcześniejsze doświadczenia treningowe – tłumaczy Magdalena Szwed. – Jednocześnie coraz liczniejsza grupa w naszych klubach fitness to przedstawiciele pokolenia Z.
Opublikowany w 2023 r. raport „Gen Z Fitness: Cracking the Code” wskazuje, że 64 proc. osób urodzonych w połowie lat 90. XX w. i później ceni sobie różnorodność treningów i możliwość wybierania spośród dużej liczby aktywności budujących siłę i wytrzymałość – dodaje. Dla przedstawicieli pokolenia Z ważne są także narzędzia cyfrowe, z których chętnie korzystają podczas planowania i wykonywania treningów oraz śledzenia postępów.
Kompleksowym źródłem wiedzy dla trenujących jest osobisty profil na klubowych stronach. Nowością jest konfigurator planów treningowych. Każdy klubowicz po wypełnieniu ankiety otrzymuje indywidualny 10-tygodniowy plan. Dodatkowo, wysyłane są powiadomienia o istotnych wydarzeniach, np. o możliwości umówienia się z trenerem na spotkanie wprowadzające i intro treningowe. Całości dopełnia ZdrowAppka, która – wraz z wprowadzeniem możliwości zaciągania do niej danych z innych aplikacji – staje się kompletnym narzędziem planowania aktywności i monitorowania postępów w realizacji celów treningowych. W aplikacji są także dostępne filmy instruktażowe i opisy zajęć. Użytkownicy mają również możliwość rezerwacji miejsc na intersujących ich zajęciach.
Artykuł sponsorowany