Nadruki na kubkach, koszulkach, czy nawet te umieszczane na etui do telefonów to dziś już standard. Firmy zajmujące się tego typu usługami zdają sobie sprawę z tego, że takim asortymentem nie wyrobią sobie przewagi konkurencyjnej, dlatego zaczynają sięgać po coraz bardziej zaawansowane formy nadruku. Ostatnio coraz głośniej robi się o personalizacji odzieży technicznej. Co to za rodzaj ubrań i dlaczego warto korzystać z indywidualnego nadruku na nich?
Czym jest odzież techniczna?
Moda na zdrowy i aktywny tryb życia trwa już od wielu lat. Stała się tak popularna, że każdy chce wyglądać na osobę, która doskonale zna ten trend. Dlatego nawet amatorzy potrzebują profesjonalnych warunków do uprawiania sportu, a co za tym idzie specjalistycznej odzieży. Mowa o bardzo szerokim spektrum ubrań – od kurtek z membranami, spodni, przez koszulki, getry rękawiczki, aż po bieliznę termoaktywną. Do ich produkcji używa się starannie dobranych materiałów, które skutecznie chronią przed warunkami atmosferycznymi. Można dzięki temu uniknąć wychłodzenia zaraz po wysiłku i nadmiernego nagrzania organizmu podczas aktywności fizycznej. Odzież techniczna ma również odprowadzać wodę z powierzchni skóry. Producenci prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach, korzystając często z pomocy naukowców.
Popularnym i powszechnie używanym do produkcji odzieży technicznej materiałem jest poliester. Powstaje on podobnie jak butelki plastikowe, ale ma swoje zalety. Szybko schnie, jest wytrzymały i zazwyczaj nie ma potrzeby prasowania ubrań z niego wykonanych. Jest też poliamid, czyli nylon. Bardzo dobrze wchłania wodę, jest elastyczny i również się nie gniecie. Klasyką gatunku można nazwać lycrę, słynącą ze świetnej rozciągliwości i przylegania do ciała, ale bez negatywnego wpływu na pierwotny kształt np. getrów. Oczywiście materiałów syntetycznych jest zdecydowanie więcej. Używa się nawet włókien węglowych czy celulozowych. Stawka jest wysoka – trzeba stworzyć produkt, który będzie się wyróżniał na rynku, a dziś to wcale nie jest takie proste.
Jak umieścić nadruk na odzieży technicznej?
Gotowy produkt znajdujący się w sklepie trafi w gusta wielu, ale są klienci o dużo większych wymaganiach. Wśród nich są profesjonalni sportowcy, potrzebujący specjalnej oferty. Odzież jest doskonałą przestrzenią do reklamowania sponsorów. Jeśli ktoś jest reprezentantem Polski lub należy do klubu, musi mieć ubranie skrojone pod siebie – i nie chodzi tu jedynie o rozmiary. Weźmy pod lupę kurtkę. Muszą się tam znaleźć herb, logotypy firm i przeróżne napisy. Oglądając skoki narciarskie można też zauważyć takie grafiki na plastronach, kamizelkach startowych, a nawet na nartach i kaskach. Zawodnicy chętnie eksponują je przed kamerami, wypełniając zobowiązania wynikające z kontraktów. Gra toczy się o dużą stawkę.
Techniki nanoszenia nadruków na takie ubrania są oczywiście przeróżne. Powszechny i trwały jest nadruk cyfrowy, natomiast nie można zapomnieć o hafcie – nowoczesne technologie pozwalają wykonywać go komputerowo, co ułatwia sprawę i gwarantuje przy tym bardzo dobrą trwałość. Jest też tzw. flex, charakteryzujący się podobną trwałością do haftu. Ta technika polega na laserowym wycięciu wzoru z folii pokrytej klejem i wprasowaniu jej na ciepło w materiał. Producenci chętnie korzystają z najnowszych zdobyczy technologii, by każdy nadruk był trwały, odporny na warunki atmosferyczne i żeby doskonale odwzorowywał żądane kolory.
Odzież techniczna jest bardzo specyficzną kategorią ubrań, dlatego schemat postępowania z nią nieco różni się od zwykłej kurtki czy podkoszulka. Nie inaczej sprawa ma się z nadrukami – pamiętajmy, że jeśli chcemy dokonać takowych na naszych bardzo drogich spodniach do biegania, to powinniśmy skrupulatnie wybrać firmę, która się tym zajmie. Sprawdźmy jakim dysponuje sprzętem i jakiej techniki zamierza użyć. W końcu szkoda by było wyrzucić do kosza sporą sumę naszych ciężko zarobionych pieniędzy…
Tekst powstał przy współpracy z portalem Artiglo