Producenci i dystrybutorzy sprzętu fitness zarabiają krocie na modzie na zdrowy i aktywny tryb życia. Apetyt Polaków na ćwiczenia podsycają technologiczne gadżety, których coraz więcej pojawia się na rynku.
Zmiana stylu życia na bardziej aktywny przyciąga rzesze Polaków do sklepów sportowych i klubów fitness, które prześcigają się w ofertach najnowocześniejszych sprzętów do ćwiczeń. Jak szacują eksperci, zakupy Europejczyków w sprzęt fitness idą w miliardy euro, a Polska zajmuje na tym rynku ważne miejsce i będzie zyskiwała na znaczeniu.
Coraz więcej osób ćwiczy, ponieważ od razu może zmierzyć efekty swojego treningu i pochwalić się nimi publicznie w Internecie. Inteligentne opaski, zegarki i inne noszone, zaawansowane technologicznie gadżety, czyli urządzenia „wearables”, przebojem weszły do branży fitness i podbiły serca milionów fanów.
– Fitness jest bez wątpienia jedną z najciekawiej rozwijających się branż w Polsce – przekonuje w raporcie Benefit Systems „Sportowa Dekada” Robert Kamiński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Fitness.
Według Kamińskiego, możemy wyróżnić trzy etapy – trzy różne „ery” fitnessu. Lata ‘70 i ‘80 to era kulturystyki, skupiająca w zasadzie fanów budowy mięśni, pokazów kulturystycznych, traktowanych jako wąska nisza dla grupki zapaleńców. Druga era to przełom wieku, czyli klasycznego fitnessu, propagowanego bardziej jako styl życia. A obecnie, ćwiczący Polak jest nastawiony na rozwój, oczekuje nowości i profesjonalizmu.
Bieżnię każdy mieć może
Rosnąca popularność biegania ma swoje odzwierciedlenie w wyborze sprzętu. Dlatego najpopularniejszym urządzeniem, zarówno w klubach fitness jak i do ćwiczeń w domach, jest bieżnia.
– Urządzenie to jest wykorzystywane przez wszystkich, niezależnie od kondycji, płci, wieku. Przydaje się do rozgrzewek, w trakcie ćwiczeń, w interwałach, a do tego sprawdza się o każdej porze roku. Osoby początkujące lub otyłe mogą na niej chodzić, truchtać, a wytrawni biegacze biec bez końca – mówi Dominik Śliwowski, dyrektor generalny Technogym Polska – czołowej europejskiej firmy dostarczającej najwyższej jakości sprzęt do ćwiczeń.
Bieżnie coraz częściej wyposażone są w systemy ułatwiające i uatrakcyjniające trening. Najprostsze i najtańsze bieżnie zawierające zwykły wyświetlacz ledowy, można kupić już za ok. tysiąc złotych. Ale nie są też bieżnie z nowoczesnym systemem multimedialnym Unity, zawierającym: telewizję, Internet, My Wellness System czy bezprzewodowe podłączenie smatfona z ekranem bieżni. Takie urządzenia kosztują już kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Kolejnym podstawowym wyposażeniem siłowni, jest rower treningowy, który można kupić już za kilkaset złotych. Wśród innych urządzeń popularne są zwłaszcza orbitreki i tzw. „wioślarze”. Ale rynek sprzętu fitness to nie tylko duże maszyny treningowe, a także wolne ciężary, hantle, stepy czy piłki gimnastyczne. Taki sprzęt można kupić już nie tylko u producentów, dystrybutorów, ale także w drogeriach czy sklepach spożywczych.
Stare odchodzi
Według Deloitte, pięć głównych firm ( Technogym, Life Fitness, Johnson Health Tech, Precor, Cybex) sprzedaje rocznie sprzęt w Europie za prawie 7 mld zł. Polska jest dla nich atrakcyjnym rynkiem, bo po pierwsze: rośnie liczba członków klubów fitness, a po drugie: rośnie liczba ćwiczących Polaków, zarówno w klubach jak i w domu.
Nasze podejście do aktywności fizycznej zrewolucjonizowały nowoczesne technologie. Jak ocenia firma doradcza Deloitte, to jeden z najważniejszych trendów w branży fitness.
– Technologia zmienia świat. Postęp, jaki dokonuje się w obszarze telefonii, Internetu, przepływu danych, nie pozostał bez wpływu na rynek fitness i sposób, w jaki trenujemy. Niemal każdy, dzięki swojemu telefonowi, ma dostęp do aplikacji, które analizują nasze parametry życiowe, dane z pomiarów ciała, jakości snu, mierzą tkankę tłuszczową, mięśniową, rejestrują, analizują parametry treningu czy skład diety – mówi Dominik Śliwowski.
Prawda jest jednak taka, że około połowy sprzętu do ćwiczeń, jaki oferują polskie kluby fitness jest z drugiej ręki. Jest on więc mocno zużyty i w krótkim czasie będzie musiał zostać wymieniony. Polacy oczekują coraz lepszej jakości, zaawansowanych technologicznie maszyn, które będą spełniały wiele rożnych funkcji od odchudzania aż po doradzanie w treningu.
źródło: FedorConsulting